8.7.2016

5 tapaa hidastaa ja nauttia hetkestä

Hektinen ja kiireinen elämä on monelle enemmän sääntö kuin poikkeus. Riennetään tehtävästä toiseen ja ajaudutaan kiireen mukana tuoman stressin kouriin. On tärkeää muistaa myös pysähtyä, nauttia hetkestä ja olla läsnä. Kokosin tähän 5 helppoa vinkkiä hidastamiseen.

5-tapaa-hidastaa3

1. Ole kiitollinen

Kiitollisuus arjen pienistä asioista lisää onnellisuutta ja opettaa ymmärtämään miten hyvin asiat oikeasti elämässämme ovat. Kerro itsellesi päivittäin pieniä asioita, joista saat juuri sillä hetkellä olla kiitollinen. Isojen linjojen sijaan kannattaa keskittyä hyvin pieniin, jopa välillä merkityksettömiltä tuntuviin asioihin. Ne yleensä ovat kuitenkin niitä, joista elämämme suurimmaksi osaksi koostuu ja täten opimme arvostamaan pieniäkin asioita enemmän.

2. Kuuntele miltä sinusta oikeasti tuntuu

Monesti menemmän niin suurta vauhtia eteenpäin, ettemme edes muista kuunnella itseämme ja sitä miltä meistä tuntuu. Tunteet ovat kuitenkin elämässä se tärkein asia, joiden takia teemme kaikki päätökset ja valinnat. Elämme tunteiden perässä ja varassa, mutta siltikin unohdamme helposti kuunnella itseämme. Muista kysyä itseltäsi päivittäin miten oikeasti haluan tuntea? Mikä on syvin tunne, jonka voimalla elän? Kaikki tunteet kuuluvat elämään, mutta ne itselleen tärkeimmät tunteet kuuluisi olla paljon läsnä ja niiden eteen pitäisi pystyä tekemään töitä. Tiedosta miten haluat tuntea ja opit löytämään niitä tunteita enemmän jokapäiväisestä arjesta. Pysähdy kysymään itseltäsi joka päivä, haluanko tuntea näin?

5-tapaa-hidastaa

3. Pysähdy katselemaan ympärillesi

Maailma on mielettömän kaunis paikka. Pysähdy edes hetkeksi ja katso tarkkaan ympärillesi. Mitä kaunista näet? Ympäriltään voi aina löytää jotain kaunista.

4. Opi luopumaan

Tavaran paljous estää ajatusten selkeyttämistä. Sekasorto vie energiaa ja saa alakuloiseksi. Opettele luopumaan tavaroista, jotka eivät tuota mielihyvää ja joille ei ole edes tarvetta. Luopuminen voi puhdistaa ja auttaa rauhoittumaan. Materiaalista luopuminen myös opettaa ymmärtämään todellisten asioiden tärkeyttä.

5-tapaa-hidastaa2

5. Hengitä

Viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä hengittäminen. Lapset hengittävät luontaisesti palleahengitystä, joka rauhoittaa. Aikuiset puolestaan hengittävät hyvin pinnallisesti ja monesti myös pidättävät hengitystä. Hengitys on automaattista, eikä siihen juuri tule kiinnitettyä huomiota. Rauhallisella ja syvällä palleahengityksellä on kuitenkin valtavasti positiivisia vaikutuksia hyvinvointiin. Kannattaa siis säännöllisesti pysähtyä ja keskittyä omaan hengitykseen edes muutamaksi minuutiksi.

Ihanaa ja rentouttavaa päivää ja viikonloppua kaikille ♥

Muistattehan seurata blogia Facebookin, Instagramin ja Bloglovinin kautta!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.