14.9.2020

Miltä haluan elämän näyttävän, fyysinen hyvinvointi?

Miltä haluan elämän näyttävän– sarja saa taas jatkoa.

Tehtävänä on siis kirjoittaa itselleen mahdollisimman tarkasti ylös miltä haluaa elämän eri osa-alueiden näyttävän. Eri osa-alueet Ilkka Koppelomäki jakaa kirjassaan Saa mitä haluat neljään osaan, jotka ovat talous- ja työ, ihmissuhteet, henkinen hyvinvointi ja fyysinen hyvinvointi. Ensimmäinen postaus löytyy täältä.

Talous- ja työasioihin olen pääosin tyytyväinen, mutta tällä kertaa pohdinnan alla on fyysinen hyvinvointi. Se on näistä neljästä osa-alueesta se, johon kaipaan kaikkein eniten muutosta tulevaisuudessa.

Moni on itseasiassa Instagramin puolella kysellytkin mitä kuuluu #monan10kgprojekti :lle. Ja noh – se on jäänyt IG:n puolella tosi vähälle huomiolle, tai oikeastaan en ole aiheesta puhunut siellä juuri lainkaan. Jos ihan totta puhutaan, niin ärsyynnyin tosi paljon negatiivisista kommenteista tuon aiheen tiimoilta. :D Harvoin provosoidun kovasti, mutta tässä asiassa kyllä ärsytti. Tosi moni piti kyseenalaisena sitä, että kerron asiasta somessa ja ymmärrän kyllä senkin näkökulman hyvin. Monen ymmärtäessa tavoitteeni ja tarkoitusperäni väärin, päätin heittää jarrua ja jättää asiasta puhumisen kokonaan.

Itse projekti on kuitenkin edelleen itselläni mielessä. En todellakaan ole onnistunut tavoitteessa niinkuin olisin alunperin toivonut, mutta olen kyllä monia isoja asioita tehnyt sen eteen, että voisin vielä jossain kohtaa kokea olevani erinomaisen hyvässä kunnossa.

Alunperin ajattelin matkan olevan maraton ei sprintti, mutta toki myönnän, että olisin toivonut hieman nopeampia muutoksia.

Haluan, että tulevaisuudessa elämäni näyttää fyysisen hyvinvoinnin kohdalla todella energiselle, vahvalle ja monipuoliselle. Viimeiset vuodet on kehon suhteen olleet aika paljon muuta, kuin suurta energiaa ja vahvuutta.

On käsitelty yksi raskaus ja synnytys, kamppailtu vihlovien selkäkipujen kanssa ja viimeisenä vielä kirsikkana kakun päälle rikoin nilkkani. Välillä tuntuu, että affirmoin itselleni vain lisää lusmuiluaikaa…. :D Tehottomuus ei kuitenkaan tuota itselleni sitä lopputulosta, jota elämässäni kaipaan: energistä oloa!

Liikunta ja kevyt olo kehossa tuo itselleni energiaa tehdä asioita paremmalla intensiteetillä. Olen aina ollut innostuva persoona, mutta fyysinen jaksamiseni ei aina enää yllä samalle tasolle mitä mieli toivoisi. Ymmärrän toki, että elämässä on erilaisia vaiheita ja joskus on aika ottaa rauhallisemmin ja toisinaan taas painaa enemmän kaasua. Itse kuitenkin kaipaisin tasaisempaa menoa ja tasaisemmin energiaa ympäri vuoden. Aina kaikkeen ei voi vaikuttaa (vauvavuoden yöunet), mutta silloin kun voi on hyvä ryhtyä toimiin.

#monan10kgprojekti aloittamisesta on jo kulunut hieman reilu vuosi ja paino lukemat pysyneet jotakuinkin samoina. Olen kuitenkin vuoden aikana saanut liikunnan iloa takaisin, joka oli pitkään kadoksissa ja isona muutoksena olen lopettanut kokonaan tavallisen kahvin juonnin. Olen matkan varrella myös käynyt terapiassa, joka tekee elämän joka saralla erittäin hyvää.  Tekemistä on edelleen etenkin ruokavalion ja siihen liittyvien ajatusten kanssa sekä liikunnan määrän lisäämisen suhteen.

Tässä hieman listaa siitä miltä toivon tulevaisuuden näyttävän fyysisen hyvinvoinnin suhteen:

1. Olen noin 5-8 kiloa kevyempi.

2. Rasvaprosentti ja erityisesti viskeraalirasva on pienentynyt selvästi ja lihasten osuus säilynyt hyvin. Viskeraalirasvani oli harmikseni noussut viimeisten vuosien aikana. Aiemmin se on aina ollut erinomaisissa lukemissa.

3. Olen energinen aamusta iltaan, enkä koe suuria verensokerin heittelyjä päivän aikana.

4. Jaksan juosta kevyesti 10 kilometria.

5. Olen juossut ensimmäistä kertaa puolimaratonin.

6. Käyn säännöllisesti kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa ja lenkillä 1-3 kertaa.

7. Teen pilatesta ja joogaa viikottain, ellen jopa päivittäin. Olen aivan rakastunut laitepilatekseen!

8. Syön pääosin vain sellaista ruokaa, josta tiedän saavani hyvän olon ja paljon hyvää energiaa.

9. Syön säännöllisesti ja pätkäpaastoan pidemmin vähintään muutaman kerran kuukaudessa tai kerran viikossa.

10. Haluan olla energinen äiti, joka jaksaa tehdä pitkiä retkiä ja kulkea ympäriinsä perheen kanssa myös työpäivien jälkeen ja viikonloppuisin.

11. Toivon, että minulla olisi tulevaisuudessa ihana henkilökohtainen valmentaja auttamassa kaikissa hyvinvointiin liittyvissä tavoitteissa.

12. Jos meille joskus suodaan vielä toinen lapsi, toivon olevani todella hyvässä ja vahvassa kunnossa raskautta, synnytystä ja vauvavuotta varten. Haluan myös olla energinen ja liikkua säännöllisesti läpi mahdollisen raskauden.

 

Siinäpä niitä ajatuksia. Tämä varmasti päivitti samalla projektin kuulumisia, kun niitä on pyydetty. En usko, että tulen aiheesta enää IG:n puolella juurikaan juttelemaan, mutta yksityisviestillä keskustelen tosi mielelläni tästäkin teidän kanssa! :)

Millaisia asioita sinä toivot näkeväsi tulevaisuudessa oman fyysisen hyvinvoinnin saralla?

Sarjan aiemmat postaukset:
MILTÄ HALUAN ELÄMÄN NÄYTTÄVÄN, TALOUS- JA TYÖ?

Pictures, Carita Alfthan / edited by me

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Miia
    15.9.2020 at 16:17

    Kiva lukea fyysisestä hyvinvoinnista. Monia samoja tavoitteita löytyy itsellänikin. Toivon löytäväni liikunnan ilon uudelleen ja saavani liikunnan säännölliseksi osaksi arkea. Nyt liikkumiseni on hyvin epäsäännöllistä. Ongelmani on, että olen liikunnan suhteen aivan liian malttamaton ja tuloksia pitäisi syntyä heti. Kärsin jalan asentovirheestä, mikä aiheuttaa kipua jalkoihin, selkään ja lantion seudulle. Siksi olisi hyvä etten olisi niin malttamaton vaan lisäisin liikuntaa rauhassa ja keskittyisin vahvistamaan lihaksia sekä tekemään esimerkiksi lihaskuntoliikkeet rauhassa ja oikein.

    Hikitreeni on ollut minulle liian pitkään ainoa, jonka lasken liikunnaksi ja tästä haluan eroon. Haluan muuttaa omaa ajatteluani siten, että on tärkeintä ylipäätään liikkua ja olla aktiivinen. Välillä se voi olla metsäkävelyä ja joogaa, välillä taas kovaa lihaskuntotreeniä. Matka fyysisen hyvinvoinnin suhteen tulee varmasti ottamaan aikansa, mutta toivon, että hitaasti saavuttaisin pysyviä tuloksia.

    Mukavaa syksyn alkua!

    • Reply
      Mona
      15.9.2020 at 18:20

      Kiitos Miia viestistä <3 Hyvää pohdintaa! Ja toivotan sulle ihania ja myös niitä rauhallisempia treenikertoja syksyyn!! :)

  • Reply
    Suvi S
    15.9.2020 at 21:48

    Halusin jakaa oman muutoksen tieni fyysisen hyvinvoinnin saralla. Olen ollut suht liikkuvainen ja juossut muutaman puolimaratonin. Paluu työelämään 2. äityslomani jälkeen oli aikamoinen shokki. Olin kotina 2 vuotta. Voi pojat, että olin hukassa palatessani töihin. Tuntui kuin pää olisi ihan hattaraa ja aivosolujen yhteydet täysin poikki. Samaan aikaan nuorimmainen aloitti päiväkodin. Jatkoin samanlaista treenausta kuin muutama kuukausi edeltävästi puolimaratonille treenatessani. Työ oli stressaavaa, työpäivä meni jännityksessä ja pulssi korkealla. Sitten päälle mielestäni ihan normi hikitreeniä. Uuvuin täysin. Ymmärrän sen nyt, että kehoa pitää kuunnella. Ei ole hyvä olla 24/7 syke koholla ja keho jännittyneenä. Tämä pikkulapsiaika ja työelämä vaatii lempeyttä itseä kohtaan. Se, että liikkuu edes 10 minuuttia, on ihan hyvä ja parempi kuin ei mitään. Mutta tähän ajankohtaan minusta ei kyllä olisi fitness-treeniin.

    Lämpimiä halauksia kaikille ja armollisuutta itseään kohtaan. Ja sinulle Mona erityisesti. Olihan tuo ”lista” vain ajatuksia, joista kaikkien ei tarvitse toteutua :) ? Ei kaikkien tarvitse olla supermamoja. Tavallinen on ihan hyvä, riittävän hyvä.

    Aurinkoa syksyyn!<3

    • Reply
      Mona
      16.9.2020 at 07:24

      Kiitos Suvi tarinasi jakamisesta ja ajatuksista <3
      Paljon lempeyttä sinnekin! :)
      Itselleni armollisuus kehoa ja mieltä kohtaan on iso vahvuus. Olen todella tavoitteellinen ihminen monessa asiassa, mutta en koskaan oman hyvinvoinnin kustannuksella. Erityisesti juuri palautuminen ja lepääminen ovat aina olleet itselleni se osa, johon satsaan. Välillä jopa liikaakin:D En usko, että liika palautuminenkaan on aina hyväksi ;) Osaan ottaa päikkärit vaikka joka päivä jos siltä tuntuu ja nykyään osaan vähentää myös töistä aikaa, jos kehossa ja mielestä siltä tuntuu.

      Kannattaa muistaa, että listat ja ajatukset ovat kaikilla aina erilaisia ja ne voidaan lukea todella monella eri tavalla. :) Muiden listoja tai tekemisiä ylipäänsä ei koskaan kannata ottaa itselleen "malliksi" tai ohjeeksi, enemmänkin inspiraatioksi hakea omat ja itselleen tärkeät asiat.<3
      Tavallinen todellakin on riittävän hyvä ja oikeastaan tavallinen on juuri tosi hyvä!! :) Mutta on hyvä muistaa, että toisen tavallinen voi olla toisen tosi erikoinen :D Supermamoja mielestäni ollaan kaikki ihan just sellaisina kuin ollaan <3 Joku liikkuu ihan super paljon ja on tosi energinen aina, joka taas tarvitsee paljon lepoa ja rauhallisia hetkiä. Molemmat on täysin yhtä hyviä! :) Tärkeintä mun mielestä on oppia kuuntelemaan omaa itseään ja sitä mitä ihan oikeasti haluaa ja mitä oma keho tarvitsee milloinkin! :)

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.