7.10.2015

Kirjavinkki: Virtaa ravinnosta

virtaaravinnostavirtaaravinnosta2

Terveysaiheiset kirjat ovat loistava keino lisätä omaa motivaatiota kohti terveellisiä elämäntapoja. Suosittelenkin aina läheisilleni tai tuttaville muutamia tiettyjä vanhoja teoksia, joista itse olen aikoinani saanut hurjasti lisää motivaatiota ja kerännyt paljon tietoa ravinnosta ja terveydestä. Hiljattain tämä suosittelulista sai täydennystä, kun ihanalta FLT ravintovalmentajalta Annika Havasteelta ilmestyi Virtaa Ravinnosta! kirja.

Annika kirjoittaa ravinnosta ja sen merkityksestä hyvinvoinnille hyvin selkeästi ja ymmärrettävällä kielellä. Elämäntapamuutoksia tehdessä tietotulva saattaa olla välillä jopa hieman ahdistava, joten on tärkeää aloittaa asioista, joita on helppo lähteä muuttamaan arjessa. Virtaa ravinnosta! kirjassa on kyllä ihan hurja määrä tietoa ja suht pieneen pakettiin on saatu tiivis setti tosi tärkeää faktaa. Silti se on helppo sisäistää ja lukea ihan tavallisenakin tallaajana ilman, että on paljon tietoa entuudestaan ravintoasioista. Suosittelenkin Annikan kirjaa jokaiselle perusterveysoppaaksi kotiin.

Kirja ei koostu pelkästään ravintoasioista vaan mukana on myös aiheina mm. kosmetiikka, liikunta ja myös henkinen hyvinvointi.

Miinus, jonka kirjassa pistin merkille oli sanahakemiston puuttuminen. Tykkään itse selailla kirjoja sieltä täältä ja etsiä jotain tiettyjä juttuja, jolloin erityisesti tällaisissa terveysaiheisissa kirjoissa sanahakemisto olisi ihan todella hyvä juttu.

Poimin teille vielä kirjasta Quinoamarjapuuron ohjeen. Quinoa on yksi omista suosikki raaka-aineistani, joten suosittelen ehdottomasti käyttämään sitä mahdollisimman monipuolisesti! :)


Aamupala: Quinoamarjapuuro
1:lle

  • 1/2dl keitettyä quinoaa
  • 1dl riisimaitoa
  • 1dl tuoreita tai pakastemansikoita tai muita marjoja 
  • 1/2 banaani
  • (1/8tl jauhemaista tai 3 tippaa nestemäistä steviaa tai 2tl vaahterasiirappia, jos kaipaa lisämakeutusta. Steviaa voi käyttää, vaikka sokeri ei sovi)
  • Viimeistelyyn: reilu teelusikallinen tahinia, hiukan tuoreita marjoja tai pieni kourallinen gojimarjoja

Soseuta ainekset keskenään tehosekoittimessa tai sauvasekoittimella. Tarjoa lisänä riisimaitoa, tahinia ja tuoreita tai kuivattuja marjoja.

Huom. Voit käyttää esim. ilta-aterialta säästettyä valmiiksi keitettyä quinoaa. Quinoa-hiutaleista syntyy myös nopea puuro, kun niitä liottaa hetken kiehuvassa vedessä (1/2 quinoa-hiutaleita, 1/2 kiehuvaa vettä)


(Kirja saatu)

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply
    Jutta
    7.10.2015 at 11:12

    Hei kiitos näistä superkivoista kirjavinkeistä! :) Erityisesti ravitsemus-aiheiset kirjat kiinnostaa, joten tää lähtee varmasti lukuun. Mä oon jollakin tapaa inspiroitunut sun näistä viime aikojen kirja-postauksia, sillä tähän mennessä ne ovat sisältäneet sellaisia kirjoja, joita ei itse tulisi kirjastosta lainattua. Mutta jotenkin ne sun aidot kehut ja suositukset ovat tehneet sen olon, että ehkä oikeesti voisikin joskus lainata ja lukea :)
    Asiasta kukkaruukkuun, eikös sulla ollut joskus käytössä mehulinko? Selailin muutamia vanhoja postauksia ja sieltä ainakin näytti löytyvän, mutta käytätkö sitä vielä miten usein? :) Ostin itse juuri mehulingon ja oon siitä älyttömän innoissani. Olin jo pitkään haaveillut mehulingon ostosta, mutta viimeisen “sysäyksen” sen hankinnalle antoi Netflixin dokumentti “Fat, sick and nearly dead”. Olisikin kiva saada reseptejä jakoon tai muuten vaan ajatuksia mehulingon käytöstä ja miten usein mehuja teet :)

    • Reply
      monasdailystyle
      7.10.2015 at 11:50

      Voi miten kiva kuulla Jutta, että näistä kirjavinkeistä on hyötyä <3 :)
      Ja joooooo – mehustin on parhautta! Mun suosikki kaikessa yksinkertaisuudessaan on selleri. En tykkää syödä raakaa selleriä mutta mehuna se on parasta :) Ehdottomasti mehustimesta uusintaa kehiin, koitan saada järkättyä pikimiten mehupostauksia! :)
      Ihanaa päivää sinne!! :)

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.