11.7.2014

Päivä Oslossa kuvina

Päivä kuvina- postauksia toivotaan usein ja sain nyt pitkästä aikaa sellaisen koottua kasaan. Normaali arkipäivä ei tosin ole kyseessä vaan ensimmäinen reissupäivä Oslossa. Normaalia pidempi päivä alkoi jo 2:40 herätyksellä ja puoli neljältä lähdimme jo ajelemaan lentokentälle. Lisäilin postaukseen päivän kulusta kellon aikoja ja myöskin hintoja ruokailuille sun muille, jolloin saa vähän osviittaa Oslon hintatasosta. Kaikki joille kerroin Osloon lähdöstä mainitsi Oslon järjettömästä hintatasosta. Usein siis päällimmäinen mitä Oslosta tulee mieleen on vain kalliit hinnat. Ja olihan Norja kallis, mutta ei mielestäni mitenkään merkittävästi Suomea kalliimpi. Myös hieman etukäteen selvittämällä pärjää reissussa todella hyvin pienelläkin budjetilla. En siis missään nimessä suosittele jättämään Norjassa vierailua välistä korkeiden hintojen pelossa. Parin päivän reissun Osloon onnistuu tekemään hyvin kohtuullisellakin budjetilla! :) Mutta tästä lähtee päivä kuvina 7.7.2014.

Aikainen herätys ei haitannut, kun luvassa oli kivaa ohjelmaa:) Matka kentälle hurahti kullan kanssa vanhoja reissuja muistellen ja kaikesta maan ja taivaan välillä höpötellen. Parhautta on puoliso, jonka kanssa voi jakaa kaiken ja joka on samalla myös parasystävä. Eetu tekee mut todella onnelliseksi<3

Lentokentällä syötiin aamupala.

Koneessa istuttiin vain reilu tunti, kun oltiinkin jo perillä.

Oslon lentokentällä hypättiin suoraan junaan, jolla päästiin Oslon juna-asemalle. Hintaa junalipulla oli noin 10€ opiskelijalta.

Juna-asemalta poistuessamme vastassa oli aurinkoinen ja kaunis Oslo. Hotellimme sijaitsi aivan aseman vieressä ja veimme sinne matkalaukut odottamaan, että saadaan huone.

Check in oli vasta kolmelta, joten suuntasimme kaupungille kiertelemään.

Kiertelyn lomassa pysähdyttiin välipalalle noin klo. 10.00 Bagel O Juice kahvilaan. Eetu söi kanasalaatin ja minä valkkasin Dolly Parton smoothien. Tämä välipalasetti maksoi yhteensä noin 20€.

Välipalan jälkeen otettiin muutama askel toiseen suuntaan, jossa Dolcevita Kafé lähes huusi nimeään ja houkutteli jädeille;) Täällä jädet kustansi noin 8e yhteensä.

Dolcevitan terdellä syötyjen jätskien jälkeen suuntasimme katsomaan ihan meidän hotellin kulmilla olevaa Oopperataloa. Rakennus on ehdottomasti näkemisen arvoinen ja miten hiukea idea onkaan rakentaa katto niin, että siellä pystyy kävelemään! Täältä näki kivasti maisemia ja erityisesti Norjan värikkyyttä ja vastakohtia.

Noin puolenpäivän aikaan meitä väsytti niin paljon, että mentiin odottelemaan huonetta hotellin aulaan. Juotiin aulassa kupit kahvia, jotka kuului asiakkaille ilmaiseksi. Kiva pieni lisä, jolla saa asiakkaan tyytyväiseksi! :) Hotellista tulossa plussat ja miinukset postausta vielä myöhemmin.

Onneksemme emme joutuneet odottamaan huonetta kolmeen asti vaan pääsimme jo noin puoli yhden paikkeilla roudaamaan tavarat huoneeseen. Huone oli pieni, mutta siisti.

Hyvin aikaisen herätyksen takia päätettiin ottaa kunnon päikkärit, jotta jaksamme vielä illallakin tehdä jotain. Pari tuntia unta teki toooooosi hyvää. Samaan aikaan, kun kömmittiin peiton alle alkoi ulkona sataa vettä kuin sanonko mistä. Hmmmm. tässä vaiheessa vähän mietitytti, että mitäs sitä sitten tekisi, jos koko reissun ajan vettä tulee samalla paineella…:D

Sadetta uhmaten lähdettiin päikkäreiden jälkeen kiertelemään. Mä kiukuttelin Eetulle, kun ei ollut kahta sateenvarjoa :D

Eetu oli hotellilla katsonut meille valmiiksi lounaspaikan, johon suunnattiin vanhaan kaupunkiin. Tämä oli kunnon budjettilounas Oslossa!! :) Paikassa sai hyvää intialaista kotiruokaa Oslon hintoihin nähden edullisesti. Ruoka tosiaan oli hyvää ja paikka aika hauska. Syöjien joukko oli todella kirjava ja eri kansalaisuuksia oli erityisen paljon tässä ravintolassa. Tilaaminen ja maksaminen oli hieman hämmentävää ravintolassa, mutta ihan näppärästi kuitenkin ruoka saatiin;) Listalta ruuat valittuna meidän kahden annokset oli n. 25€ yhteensä.

Sade alkoi pikkuhiljaa hellittää ja enää tuli lyhyitä kuuroja. Lounaan jälkeen lähdettiin suunnistamaan pidemmälle vanhaan kaupunkiin ja matkan varrella pysähdyttiin super söpöön Kaffe Brenneriet nimiseen kahvilaan. Kyseinen kahvila osoittautuikin myöhemmin ketjuksi, koska näitä alkoi tulla vastaan ihan super paljon. Tuossa vaiheessa luultiin vaan, että löydettiin joku symppis pieni kahvila:) Joka tapauksessa ihana paikka, hyvää kahvia (ja jäätelöä ;) ) sekä upea vanha rakennus, joka on ennen ollut paloasema. Täällä jädet + kahvit kustansi noin 15e.

Käytiin kiertelemässä vanhankaupunkin hautausmaalla ja tutkittiin söpöjä Oslon värikkäitä koteja. Eetu toimi kartanlukijana ja mä kiukuttelin tuttuun tapaani reittivalinnoista. Tää on ihan traditio meille;) Mä kiukuttelen, kun en ole varma missä ollaan ja Eetu naureskelee, että Mona on hyvä ja ottaa itse kartan ja suunnistaa :D Sit mä oon yleensä taas hetken hiljaa ja tyytyväinen, ennen kuin keksin taas kohdan mistä mun mielestä olis pitänyt kääntyä :D

Alku illasta tultiin takaisin hotellille hetkeksi lepuuttamaan jalkoja. Pitkä päivä takana ja meinasin jo tässä vaiheessa nukahtaa yöunille.

Ennen nukkumaan menoa mentiin kuitenkin vielä nauttimaan meidän kihlajaisvuosipäivästä super hyvälle illalliselle. Tasan vuosi sitten Eetu kosi mua Venetsiassa <3 Yes, Yes, Yes!!! – postaus löytyy täältä :’) Tulee niin mieletön fiilis tuon reissun muistelemisesta.

Illallinen syötiin Nygård Steakhousessa, joka sijaitsi ihan meidän hotellin vieressä. Todella hyvät annokset, mutta näillä hintaa olikin jo huomattavasti reilummin.  Illallinen kustansi yhteensä noin 80e (Eetun pihvi 50e). Ruoka oli kuitenkin kaikinpuolin erittäin maittavaa ja tunnelma ravintolassa oli mukavan rauhallinen.

Pitkän päivän jälkeen unta ei tarvinnut kovin kauan houkutella. Aamulle laitettiin ajoissa herätys, jotta ehdimme hyvissä ajoin aamupalalle ja sen jälkeen vielä hotellin salille hieman jumppaamaan. Tiistai yllätti meidät täysin upealla hellekelillä ja kokonaisuudessaan kahden päivän reissu Oslossa oli enemmän kuin onnistunut <3

Mitäs mieltä olette yleisesti tällaisista postauksista? Mikäli mieleen tulee toivepostauksia Oslosta niin laittakaa niitäkin ehdottomasti tulemaan! Tarkoitus on ainakin jakaa vielä fiiliskuvia lisää reissusta.