1.9.2014

Superfood snacks

Olen kokenut itselleni parhaimmaksi ateriarytmiksi syödä pieniä annoksia monta kertaa päivässä. Parhaiten jaksan, kun syön viisi kertaa päivässä. Siihen mahtuu aamupala, välipala, lounas, välipala ja illallinen. Mikäli myöhemmin illalla on vielä nälkä syön pienen kuudennen aterian. Neljä kertaa päivässä on kuitenkin ehdoton minimi ruokailuille ja silloinkin huomaan suuremman nälän yllättävän jossain vaiheessa päivää. Viisi kertaa päivässä syödessäni koen kokoajan olevani energinen, eikä super kova nälkä pääse yllättämään missään vaiheessa. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan käytännössä mikä rytmi on juuri itselleen hyvä. Tässäkin asiassa me kaikki olemme yksilöllisiä. Toiset haluaa mieluummin syödä harvemmin isompia annoksia ja toiset taas saavat isoista annoksista vaan huonon olon.

Tykkään vaihdella paljon ruokia vaikka tietyt jutut pysyy kausittain aina samoina. Välipalat on kuitenkin niitä, joita eniten vaihtelen. Tässä yksi välipala, johon lisään useampaa eri superfoodia. Olen melkoinen superfoodien rakastaja ja suosin niitä monissa ruuissani. Erityisesti välipaloihin niitä on helppo ujuttaa.

Sekoitan 100g:aan soijajogurttiin (voit hyvin käyttää tavallista maustamatonta jogurttia tai vaikka itse tehtyä kookosjogurttia) kanelia, macaa ja lucumaa. Laitan reilusti macaa, kanelia ja lucumaa (kaikkia reilu teelusikallisen), koska oma makuni on hyvin tottunut niihin. Kannattaa kokeilla mikä on itselleen paras määrä. Jogurttiseoksen päälle ripottelen vielä hampunsiemeniä, kaakaonibsejä, gojimarjoja ja mehiläisensiitepölyä. Tästä yhdistelmästä saa loistavasti vitamiinejä, antioksidantteja ja proteiinia. Koko välipalassa on vain reilut sata kaloria, joten se on loistava vaihtoehto myöhemmin illalla syötäväksi ilman, että päivän energian saanti nousee liikaa. Tällainen välipala saa nälän hyvin talttumaan ja olon hyväksi. Mikäli illalla tulee kova makean tai herkkujen himo niin suosittelen lämpimästi testaamaan tällaista jogurttivaihtoehtoa!:)

You Might Also Like

16 Comments

  • Reply
    Emilia
    1.9.2014 at 08:56

    Mistä voi helposti ostaa näitä erikoisaineosia? :) Netistä?

    • Reply
      Mona
      1.9.2014 at 09:19

      Joo monesta nettikaupastakin saa, mutta itse ostan useimmiten Ruohojuuresta :) Tosin monia superfoodeja saa jo ihan perus kaupoistakin! :)

  • Reply
    LPP
    1.9.2014 at 09:29

    Näyttää hyvältä!
    Goji on vähän karvas mun makuuni, mutta esim. ananasmehulla makeutettu karpalo on herkkua :)

    Kivaa viikkoa!

    • Reply
      Mona
      1.9.2014 at 09:36

      Oi ananasmehulla makeutettua karpaloa en ookkaan koskaan testannut! :) Ootko löytänyt Punnitse ja säästästä vai mistä?:)
      Karpalot ja puolukat on kyllä mun herkkua ihan sellaisenaa, joten noikin varmaan super hyviä :)
      Ihanaa viikkoa myös sinne!! :)

  • Reply
    Mate
    1.9.2014 at 13:31

    Moikka! Mulla olisi sulle yksi postaustoive :) Olisi kiva tietää enemmän noista sun käyttämistä superfoodeista. Ne on itselle aika vieraita ja niistä olisi kiva tietää enemmän. Joitain olet täällä esitellyt joskus aiemmin, mutta sellanen kokoava postaus olisi tosi kiva. En tietty odota mitään tieteellistä analyysiä, mutta olisi kiva kuulla sun kokemuksia. :)

    • Reply
      Mona
      1.9.2014 at 14:21

      Kiitos Mate postausideasta!! :) Olen tosiaan tehnyt erikseen tuotteista postauksia, mutta laitan ehdottomasti teon alle koontipostauksen vaikka kaikista omista suosikeista! :) Loisto vinkki!! :)

  • Reply
    October
    1.9.2014 at 14:57

    Itse tehtyä kookosjugurttia?? ööö nam, mites sitä tehdään?

  • Reply
    Lissu
    1.9.2014 at 17:00

    Postausidea superfoodeista hyvä, mutta kerrothan samalla että esim. kanelia ei suositella syötäväksi päivittäin ja muutenkin määrään kannattaa kiinnittää huomiota kumariinin takia. (Tarkemmin esim. Eviran sivuilla)

    • Reply
      Mona
      1.9.2014 at 17:08

      Hyvä, että huomasit muistuttaa!! :) Olen aikaisemmin maininnut tuosta ja painottanut, että käytän itse aina luomu ceylonin kanelia
      Joka kerta en vaan hoksaa laittaa kaikkea blogiin, mutta luotan, että täällä lukijat on sen verran fiksua porukkaa, että hoksaa myös itse ottaa asioista tarkemmin selvää. Ylipäänsä kaikki ruokaan liittyvä on aina kovin yksilöllistä, eikä koskaan kannata ottaa suoraa mallia toisilta vaan kuunnella omaa kroppaa ja mennä sen mukaan:)

  • Reply
    ellu
    1.9.2014 at 19:56

    Itse olen ihastunut chia siemeniin! Sekoitan ne joko kookosmaitoon tai mantelimaitoon, lisään limenmehua ja annan turvota jääkaapissa. Nautin chia vanukkaan mansikoiden kera! Taivaallista!

    • Reply
      Mona
      1.9.2014 at 20:33

      Joo ne on ihania <3 Just laitoin ite pirtelön joukkoon tänään:)
      Ja oi toi lime kuulostaa täydelliseltä lisältä kookosmaidon joukossa!!!!8) Menee niin kokeiluun!!!! :) Kiitos vinkistä:)

  • Reply
    LauraL
    1.9.2014 at 20:22

    Kiva väli-/iltapalavinkki. Paljon kaikkea hyvää, mutta silti mukavan keveä. Itse olen huomannut, että vatsakin tykkää kun syö useampia pieniä annoksia päivässä. Ja olen nyt kiinnittänyt erityistä huomiota annoskokoihin.

    • Reply
      Mona
      1.9.2014 at 20:34

      Kiva kuulla, että oli vinkkiä!! :) Ja tosi hieno homma, että oot löytänyt sen itselleen sopivan rytmin ja annoskoon. Niiden tunnistaminen helpottaa ihan hurjasti omaa arkea ja hyvää oloa:)

  • Reply
    Mikko
    1.9.2014 at 22:53

    Olemme koittaneet myös ottaa tuon saman syömisrytmin ja proteiinin lisäämisen (tulee korvistakin)… Aiemmin emme syöneet kuin lounaaksi lämpimän aterian ja sitten vain välipaloja.. Joten ehkä ihan tervettä :) Eipä tule naposteltua nälkään kaikkea epämääräistä.

    • Reply
      Mona
      2.9.2014 at 21:49

      Mahtavaa Mikko!! :) Hih, ei prodet voi tulla korvista ulos ;) Pitää muistaa vaihdella proteiinien lähteitä niin ei kyllästy :)

    Leave a Reply

    Your email address will not be published.