21.9.2011

Helppo lounas ja höpinää hirssistä

Ruokahöpinöitä pitkästä aikaa..
Nykyisellään omat lounastottumukset ovat melkoisesti muuttuneet. Kiireessä ei välttämättä ole aina ehtinyt syödä kuin jotain nopeaa välipalaa. Olisi kuitenkin tosi tärkeää saada päivällä kunnon lounas, koska ainakin itse huomaan näpisteleväni jääkaapissa vähän väliä illalla jos päivällä ruoka on jäänyt väliin. 
Mikä sitten olisi hyvä lounas? Itselleni sopii ainakin ihan perus ateria jossa on kanaa, hirssia ja kasviksia. Ei siis mitään ihmeellistä, mutta kuitenkin täyttävää. Tärkeää on myöskin ettei olosta tule liian täysinäinen. Mikään ei ole harmillisempaa kuin tuhdin lounaan jälkeen lähes nukahtaminen työpäätteellä..;)  Toisaalta jos syö liian kevyesti ei jaksa tehdä töitä pitkää päivää. Vaikeinta on siis ehkä juuri löytää se kultainen keskitie.
Hirssi on mielestäni ihan loisto vaihtoehto pastalle tai riisille. Luomuhirssi sopii hyvin niiden korvikkeeksi ja on gluteiiniton joten se sopii monelle allergisellekkin! Hirssistä saat mm paljon magnesiumia ja kaliumia. Rautaa se sisältää noin neljä kertaa enemmän kuin täysjyväriisi. 
Omasta mielestäni hirssi ei juuri maistu miltään, joten se siis menee senkin puolesta varmasti monelle;) Mikäli kaipaa siihen lisää makua voi toki lisätä suolaa ja mausteita. Itse tykkään syödä sen ihan pelkästään veteen keitettynä. 
Kannattaa huomata, että hirssi tulee huuhdella hyvin ennen keittämistä, koska muutoin siihen saattaa jäädä karvasmaku.
Nopealla googlettamisella löytyi hirssille seuraavat ravintoarvot:
Energia (kJ) 1455 kJ
Energia (kcal) 350 kcal
Proteiini 11 g
Rasva 5,0 [1] g
Hiilihydraatti 69 g

Luomuhirssiä löytyy ainakin luomukaupoista (luomuidylli, ruohojuuri…) ja  hyvin varustetuista ruokakaupoista.

Onko hirssi teille tuttu ruoka-aines?:)


You Might Also Like

7 Comments

  • Reply
    Anonymous
    21.9.2011 at 08:30

    Hirssiä en oo vielä kokeillu mutta quinoaa vetelen lisukkeena.
    Se ei kans maistu itessään miltään mutta ihan mieletöntä saa jos maustaa sen kuin sushiriisin eli: riisiviinietikkaa, ripaus suolaa, sokeria, 1rkl tahinia ja wasabia maun mukaan. Quinoa sushi on niin parasta. :)

    Välillä isken mausteita, soijaa, sinappia tai soijaruokakermaa.
    Hyviä risottoja syntyy ku lisää kasviksii, gogreen papuja ja kanasuikaleita.

    Sama toimii varmaa hirssin kanssa. Tattari on myös koekeilu listalla.

  • Reply
    Hanilo
    21.9.2011 at 14:18

    Meillä on joskus mies käyttänyt ruoanlaitossa hirssiä, mutta itse olen niin laiska kokki että tuollaisia “erikoisuuksia” ei tule ikinä kaupasta ostettua :D

  • Reply
    Janette
    21.9.2011 at 15:46

    nammm! näyttää hyvältä!:)

  • Reply
    Senja
    21.9.2011 at 19:56

    kuullostaa kokeilemisen arvoiselta!:)

  • Reply
    niinu
    22.9.2011 at 08:41

    ja hirssi on hyväksi hiusten hyvinvoinnille :) ihan sellaisenaan vaikka jogurtin seassa päivittäin pari ruokalusikallista :)

  • Reply
    Mona
    22.9.2011 at 16:14

    Anonyymi,
    Oi kuulostaa hyviltä noi sun sekoitukset!! Kiitos vinkeistä:)

    Hanilo,
    Kannattaa koklata!;) Ihan super helppo tehdäkkin:))
    Ja pitäis kyllä löytyy useimmista ruokakaupoista:)

    Janette,
    :) Ja terveellistä:)

    Senja,
    Jeps, kannattaa kokeilla!:)

    niinu,
    Oi kiitos vinkistä, ei mulle oo tullut mieleenkään että sitä vois sellaisenaan syödä!!:)

  • Reply
    ILYANA
    25.9.2011 at 13:19

    Luomu hirssiä löytyy ainakin Tullintorin Punnitse & Säästä -kaupasta irtomyynnistä, jos haluaa kokeilla ensin pienen määrän. :) Oon ostanut myös quinoajyviä sieltä irtona, toimii kans aika kivasti lisäkkeenä!

  • Leave a Reply

    Your email address will not be published.